Legde Bijlmerramp illegale wapendoorvoer van VS en Israël via Schiphol bloot?

Het is vandaag 25 jaar geleden dat een El Al-toestel in de Bijlmermeer neerstortte: 43 mensen vonden op zondagavond 4 oktober 1992 de dood in en om de flats Groeneveen/Kruitberg. ‘Door de vliegramp ontstond nóg een ramp, die vergaande gevolgen voor de gezondheid en psyche van de Bijlmerbevolking, hulpverleners en bergingswerkers heeft teweeggebracht’.[1] Hoewel er een uitgebreide parlementaire enquête aan de ramp werd gewijd, is er veel van deze medische kwesties in de doofpot gebleven: een regelrechte schande.

Commentaar: Het lijkt ons onmogelijk dat er slechts 43 personen bij deze ramp omkwamen. Naar alle waarschijnlijkheid woonden er vele illegalen in de flats. Het sjoemelen met getallen zagen we ook gebeuren dit jaar in Londen bij de Grenfell-brand: Tower blaze killed 500 residents: Local resident London police claim only 80 people died in Grenfell Tower fire, up to 255 residents survived

Ook de nasleep van de MH17 vertoont veel kenmerken van een doofpot: vanaf dag twee is Rusland als schuldige aangewezen voor het neerhalen, terwijl Oekraïne vanaf het begin wordt uitgesloten als potentiële verdachte. Met geen woord wordt gerept over de verantwoordelijkheid voor het openhouden van het Oekraïense luchtruim in oorlogstijd. Daarnaast lijkt er bijna 39 maanden na dato nog maar één kamerlid over dat blijft strijden voor gerechtigheid in de MH17-zaak. Was het in de jaren ’90 PvdA-er Rob van Gijzel die stug Kamervragen bleef stellen omtrent de Bijlmerramp, tegenwoordig hebben we de onvermoeibare Pieter Omtzigt, die de emmer van de minister-president geregeld heeft doen overlopen.[2]

Zo zijn er meer overeenkomsten in de soms achterdochtige wijze waarop de Nederlandse regering met beide rampen omgaat. Deze uiteenzetting behandelt de opvallendste daarvan, onderverdeeld in drie categorieën: ontkennen, verzwijgen en negeren.

Powered by WPeMatico

Similar posts